KØB AF BÅD FRA IND OG UDLAND. Purchase of boat, English language
Med min sejlererfaring siden 1981, mit juridiske kendskab samt erfaring med bådsalg siden 1991 i ind og udland, vil jeg gerne tilfredsstille både køber og sælger.
Jeg er ikke bare sælgers mand, jeg er købers og sælgers mand, også efter en afsluttet bådhandel, hvis et problem skulle opstå.
Jeg bestræber mig ikke kun på at sælge jer en båd, men også sikre mig, at i vælger den rigtige.
Køb af båd:
Ved køb af båd gennem Dansk Yacht Import vil jeg med min juridiske viden bedst muligt sikre sælger og køber, således, at en sikker handel opnås, at de korrekte dokumenter er tilstede, at prøvesejlads er forløbet korrekt, og overtagelsen sker på de aftalte vilkår ifølge købsaftalen.
Der er i dag større og større krav til korrekt dokumentation på både. Flere regler gør sig gældende som mange mennesker ikke er klar over, og man kan derfor komme ganske galt afsted ved ikke at have den korrekte dokumentation når man handler båd.
Eksempelvis ser jeg flere og flere tilfælde, hvor køber, sælger og sågar andre mæglere ikke er klar over, hvad der skal følge med af dokumentation når man handler båd.
Ligeledes har jeg gennem årene hjulpet mange købere med at handle båd i udlandet, hvor det er mindst lige så vigtigt, at sikre dokumentationen på båden, restgæld ovs.
CE Mærkning
En af tingene er CE mærkningen som er vigtig. Alle både, der er kommet ind i EU efter 6 måned 1998 skal være CE godkendt, og alle både der er kommet ind i EU efter 6 måned 2006 også skal have CE dokumentation på motorerne. Dette betyder igen efter min erfaring, at både uden CE godkendelse taget ind i EU efter 2006, kun kan CE godkendes, hvis der bliver monteret nye motorer i båden.
EU Lovgivningen siger, at det er ulovligt samt strafbart at bruge, annoncere eller sælge en lystbåd med manglende CE godkendelse, men igen er det ikke helt klart hvordan denne lovgivning skal tolkes.
Jeg har kørt en sag, som har resulteret i en skrivelse fra Sikkerhedsstyrelsen og Søfartsstyrelsen, hvor de konkluderer, at CE mærkningen kun hviler på den person eller virksomhed, som har importeret båden.
Søfartsstyrelsen svar vedr. manglende CE-mærkning på lystfartøj
Ovenstående afstedkommer jo en del forvirring, og gør i øvrigt Søfartsstyrelses egen hjemmesides beskrivelse af CE mærkning noget forvirrende for mig.
Så har du en båd der mangler CE godkendelse, eller har brug for hjælp til at få afklaret CE spørgsmålet ved en handel fra udlandet, har jeg erfaring omkring dette og går gerne ind i en sag som rådgiver.
Af registrering af båd fra andet land
En anden vigtig ting ved en handel med båd både fra udlandet er af registrering fra det pågældende land.
Hvis båden er over 15 meter eller over 20BT kan den registreres i det Danske skibsregister. Det er nødvendigt hvis der skal optages lån i båden. Måske skal i ikke have optaget lån, men det bliver måske nødvendigt den dag i skal sælge båden, da den nye køber kan have brug for det. Og er båden ikke afregistreret korrekt, kan det blive meget omfattende og ofte umuligt at registrere båden og derfor umuligt at belåne båden, da panthaver ikke kan få lyst sit pant.
For at få båden registreret kræves der mange dokumenter med mindre båden kommer direkte fra et andet lands register, hvor den skal være afmeldt korrekt. De forskellige lande har forskellige dokumenter, og det kan derfor være vanskeligt at vide hvilke dokumenter der er korrekte, hvis man ikke har erfarenhed i dette.
Hvis båden er under 15 meter og under 20BT kan den ikke registreres i det Danske Skibsregister, men derimod i Personbogen. Problemet med Personbogen er bare, at de ikke samarbejder med udenlandske registre, og derfor er der ingen sikkerhed for restgæld hvis båden kommer fra udlandet. Det betyder, at selvom båden bliver registreret i Personbogen, kan der stadig være gæld i båden fra det land hvor den er købt. Derfor er det ekstra vigtigt, at der undersøges grundigt i det pågældende land hvor båden kommer fra, at al gæld er slettet inden man handler båden.
Bemærk, at en gæld i et lystfartøj følger lystfartøjet, så er der købt et lystfartøj med gæld, kommer du som køber til at hæfte for dette. Så kan køber jo bagefter gøre sit krav gældende over for sælger, men dette kan jo blive vaskeligt at gennemføre over for en udenlands sælger, eller hvis denne ikke ejer noget af værdi.
Moms af Lystbåd
Mange spørger om der er betalt moms af båden. Dette er virkelig noget der er kommet frem på de sociale medier fra personer der ikke har egentligt kendskab til det.
Det er sådan, at før i tiden var det ikke interessant at spørge ind til moms hvis båden var privatejet. Nogle gange blev det påført en købsaftale, og andre gange ikke. Man gik ud fra, at når en båd var i et EU land som privat ejet, så var der også betalt moms, og derfor er der mange bådejere, der ikke har dokumentation på dette.
Den egentlige lovgivning siger, at bevis for betalt moms er enten den originale købsaftale fra forhandler til første ejer, eller en dissideret kvittering for indbetalt moms i et EU land.
I Danmark siger den Danske Told og Skat til mig, at hvis båden er privat ejet, formoder de at der er betalt moms. Denne holdning har de og er nødt til at have, da der er masser af både med betalt moms, som ikke kan bevise det. Eksempelvis kan en båd være solgt af et selskab, hvor selskabet ved et videresalg har indbetalt momsen, og derfor figurerer der ikke en moms kvittering, da beviset for indbetaling af moms ligger i selskabets indtegne regnskab.
Og så kan en bådforhandler eller et bådværft jo heller ikke sælge en ny båd til en privat person uden at svare moms. Det samme som når du køber en vaskemaskine i en forretning, så vil forretningen jo betale moms af vaskemaskinen og afregne momsen via deres regnskab.
Der er ingen hjemmel i EU lovgivningen, som påviser, at myndigheder i EU kan forlange bevis for betalt moms af et lystfartøj.
Hverken de Danske momsregler eller EU`s fælles momsregler indeholder regler om, at der skal fremlægges særlige erklæringer eller lignende som dokumentation for, at der er betalt moms af et lystfartøj, men det er en rigtig god ide at kunne bevise sit ejerskab af båden.
Se Skatteministeriets udtagelse her:
Skatteministeriet udtalelse om moms af fritidsbåde
Dermed ikke sagt, at man skal være ligeglad med moms, for båden kan jo være solgt af et selskab i udlandet, hvor selskabet ikke har opgjort dette salg, men dette er igen noget vi kan rådgive om.
Der er en del bådblade med mere der har taget emnet om moms op. Et par stykker kan læses her:
Bådmagasinet om EU momsregler for fritidsbåde
Minbaad.dk artikel om moms fritidsfartøjer
Ovenstående er nogle af de ting der gør det vigtigt at have styr på bådens dokumentation, og det er selvfølgelig en af de ting, som jeg kan sikre jer ved køb af båd, eller hjælper sælger med, således at sælger samt køber ikke kommer galt afsted ved en handel.
Når en båd er handlet gennem Dansk Yacht Import, og hvis køber føler, at det er nødvendigt, lærer jeg gerne fra mig hvordan båden skal håndteres. Jeg ser ofte, at bådens fører er nervøs ved havnemanøvre, og ved at lære hvordan båden håndteres korrekt, som faktisk er ganske nemt når man ved hvordan, så skaber det ro også for besætningen, og alle på båden har en god oplevelse.
Derfor bruger jeg gerne en times tid i havnen, hvor jeg først viser hvordan den sejles, hvorefter køber prøver med mig ved sin side.
Venligst
Jan Wulff Møller
Direktør
Dansk Yacht Import